15 mars 2010

Drömmen om ingenting.


Dagdrömmen om det tropiska paradiset tog slut när jag öppnade ögonen. Sol, värme och Margaritas byttes mot slask, ett utkylt torp och en konserv med gammal ärtsoppa. Elmer låg fortfarande och sov. Sov och luktade illa. Jag tvättade av mig ytterligare en gång och spottade ut kokor av levrat blod blandat med snor. Ögat var fortfarande blodfyllt och jag såg suddigt. Det viktiga var dock att jag levde.

Jag undrade länge över hur det hade varit på Kuba. Jag hade hittat ett, vad som såg ut att vara ett fint hotell. Jag hade inga moraliska betänkligheter över att åka dit och ge Fidel mina pengar. Jag köpte aldrig biljetten. Gjorde aldrig resan och nu sitter jag här, i den svenska ödemarken. Någonstans mellan Borensberg och Askersund. Med huvudvärk, blodtrycksfall och en illaluktande hund.

Jag provade studsarammunitionen i AK4an. Tekniskt sett är det samma ammunition, men krutladdning och kulvikt skiljer sig en aning, men det bör inte vara några problem.

Jag byggde an reflektor till vedspisen i köket och flyttade ut madrasserna dit. Jag kände blodmsk i munnen då jag drog dem från ena rummet till det andra och fick frossbrytningar av det lilla arbetet. Två Ipren och det blev bättre. Dags att sova igen. Dags att drömma.

Inga kommentarer: