1 februari 2010

Biljakt


Jag svängde som sagt runt min Dodge och hoppades på att komma iväg innan marodörerna hann ikapp mig. Här och var hade folk lämnat sina bilar mitt på vägen, och det låg skräp lite var stans.

Jag körde så snabbt jag vågade. Kvart i tre-grepp om ratten, sätet framskjutet så jag satt i någon slags gubbställning med armarna i 90 graders vinkel och med ena ögat fäst i backspegeln. Förföljarnas heljus bländade mig titt som tätt trots att det fortfarande var hyggligt ljust ute.

Som snabbast körde jag i 90 Km/h. det kändes betydligt långsammare men det var så fort jag kunde köra utan att riskera att köra in i ett stillastående fordon eller någons övergivna resväska.

Plötsligt slog den förföljande bilen på blåljusen på taket. Helvete! Var jag förföljd av poliser eller av några som poserade som poliser? Det kändes som att tiden för att stanna och ha ett vänligt samtal hade överskridits ungefär samtidigt som jag la i backen på Dodgen. Det enda jag kunde skatta mig lycklig över var att de rattade en vanlig svensk framhjulsdriven bil med en tjänstevikt på knappt 1600 kilo. Själv hade jag minst 500 kilo mer att lägga bakom en eventuell prejning.

Polisvolvon tog givetvis snabbt in på mig och jag anade att det satt två, kanske tre personer i bilen. Jag drog pistolen ur hölstret och la den i knät medan jag höll blicken på vägen framför mig. Två kilometer till en avfart där jag med lite tur kunde finta bort dom. De la sig i häcken på mig. Mindre än två meter bakom. Jag ställde mig på bromsen.

Polisbilen small in med fronten i dragkroken och jag slet med mig en stor del av frontkjolen och kylargrillen. Med lite tur skadade jag kylaren. En stor fördel med Dodgen är att den är fyrhjulsdriven. Många amerikanska pick ups från 80-talet var bakhjulsdrivna och framtunga. Dvs omöjliga att köra i halt väglag och med en tendens att börja sladda i kurvor. Nu ligger jag klistrad längs vägen.

Jag drog ifrån och nådde avfarten, svängde av och svängde direkt till höger efter avfarten. Förföljarna hade lagt mer avstånd nu men följde efter. Jag saktade in, rullade ner sidorutan och kom upp på ett krön. Kanske en halvkilometer före poliserna. Jag ställde bilen på tvären. Hoppade ut med jaktgeväret och tog sikte ner mot dem. De stannade, började vända om. Jag satte efter, kom snart i kapp och de försökte ta sig upp på motorvägen igen. Jag noterade att det hade bildats en rejäl vattenpöl under deras bil. Kylaren var trasig.

Jag hade dom!

Inga kommentarer: