14 februari 2010

Matbrist


Förmiddagen ägnade jag åt vapenvård och lite torrtvätt av mina nu ganska äckliga kläder. När detta var klart ägnade jag en stund åt att försöka aktivera Elmer, men han är för trött och vill mest sova.

Sedan kontrollerade jag fönsterskydden, vattenförrådet och slutligen matförrådet och kunde uppgivet konstatera att ungefär 120 av mina äldsta MRE's inte längre går att äta eftersom deras bäst före-datum har passerats för länge sedan. Med för länge sedan menar jag inte en vecka eller två utan ett år. Hur kunde jag missa det? Var det jag som missade det eller var det Gustav eller möjligen Benny. Nu är ju ingen av dom två här så det är lite skit sak samma vem som missade det. Frågan är bara vart fan de dugliga MRE'erna tog vägen? Kastade någon fel batch?

Av 278 kvarvarande MRE's är alltså 120 odugliga. 158 portioner om 1200 Kcal kvar, två portioner om dagen, 79 dagar med andra ord. Konserverna är det dock inget fel på och jag har 78 konserver kvar. En konserv motsvarar ca 2 portioner. Alltså 39 dagar. Jag har alltså mat för ca 100 dagar, kanske mindre om jag räknar med att Elmer också ska ha. 200 dagar om jag drar ner på kaloriintaget. Han äter visserligen inte så mycket; motsvarande en halv MRE om dagen. Det är inte mycket mer än skinn och ben på honom nu.

Vattnet är det dock sämre ställt med. Jag har ca 150 liter kvar. En del är fruset men kan tinas upp. 150 liter och räknat på en normal konsumtion på 3 liter per dag, det gör ca 50 dagar. Det är med andra ord dags att börja samla och rena på nytt. Och prova mina filteranordningar.

Jag undrar förresten hur länge vintern ska stanna. Det kan gott räcka nu.

Inga kommentarer: