22 februari 2010

Alarm.

I natt utlöste någon ett av mina många larm runt fortet. Ett tag funderade jag på att placera ut larmminor för att varna för inkräktare, men avstod eftersom ljudet och ljuset kan locka hit andra. Ju har jag istället ett intrikat system av ståltrådar och konservburkar...

Den som vill kommer givetvis kunna ta sig genom systemet oupptäckt. I första hand är jag dock rädd för pestisar och de har ännu inte visat prov på någon större list eller intelligens. Några djur har jag inte sett till på länge och skulle ett rådjur trilla in i systemet gör det inget. Tar han sig ur är det ok, måste jag skjuta den får jag mat.

Larmen kommer inte skrämma bort pestisar eller plundrare, men de ger mig någon minuts förberedelsetid. Pestisarna har inte lyckats ta sig genom muren då de svärmat här. Plundrare har jag tack och lov inte sprungit på i någon större utsträckning, men gissar att de inte kommer låta några plåtburkar och en betongmur avskräcka dem. Snarare tvärt om. Här kan finnas något av värde. Frågan är bara vilket pris de är villiga att betala. Jag antar att priset de är villiga att betala beror på den nivå av desperation de har uppnått. Se bara till att priset är högre än betalningsviljan. Ibland är inte döden ett tillräckligt högt pris...

Warren Zevon – Roland The Headless Thompson Gunner



Inga kommentarer: