17 december 2009

Fri Östblocksradio


Under dagen har jag lyssnat på radio. Inte svensk radio utan på gratis ryssradio. De sänder troligen från Kaliningrad. Där de med all sannolikhet sitter i någon kärnvapensilo med norra europas kraftigaste radiosändare i syfte att plåga västeuropas befolkning med rysk polka, Irina Bogacheva och rysk techno. Nå, jag ska inte klaga det är betydligt bättre än reklamradiostationernas skval, men går givetvis inte upp mot P1.

Jag brukade lyssna på Ring P1 när det begav sig. Vilka tomtar det finns. jag minns en gubbe någon gång kring 2001-2002 som ringde in och beklagade sig över studentpubar då de enligt honom konkurrerade med de vanliga krogarna och dessutom hade mage att ta en tjuga för spriten. Eller läste jag hans insändare i den lokala blaskan? Jag minns inte. Men jag gillade att folk kunde få ringa in till Sveriges radio och ha en rant. Det kallar jag public service. Jag brukade lyssna på det på jobbet. Ta en paus i arbetet och smyga in på dasset och lyssna lite. Jag tror folk trodde att jag var onanist som regelbundet smög in på toa och kom ut en kvart senare med ett nöjt flin på läpparna.

På vägen till jobbet brukade jag lyssna på någon lokal reklamradiokanal och kunde inte sluta förundras över den mängd skit som varje timme och varje dag, året runt spyddes ut i etern. Värst var nog det där jävla morgonpasset med Fylking.

Och idag vårdar jag vapen till tonerna av någon rysk schlagerdänga. "Ne Ver, Ne Boisia" kan jag urskilja. Vad nu det betyder.

Vapnen är hur som helst rena. De får bli Guds andedräkt mot de smittade.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Tro inte, var inte rädd" På ryska alltså..

Max