24 november 2009

Larssons gård

12:05
Jag är tillbaks från bonden Larssons gård. Det tog mig två och en halv timme att ta mig dit då jag var tvungen att gå en omväg runt hans åkrar och dessutom krypa genom ett dräneringsrör under en väg bara för att i möjligaste mån hålla mig dold för en eventuell iakttagare. det är ett helvete att ensam försöka röra sig tyst och samtidigt hålla uppsikt efter eventuella faror. Hela vägen ut till gården hade jag gåshud och ett konstant susande i öronen.

Jag kände stanken från gården på långt håll. Ruttet kött blandat med kreatursfoder och gödsel. Larsson var mjölkbonde. 30 kor hade dött av svält i ladugården och börjat ruttna. Uppsvullna, fulla med gaser. Jag tyckte att kylskåpet hemma kunde lukta illa mellan varven. Jag kräktes. Och kräktes igen. Stackars jävla djur. Fångade i sina spiltor, knäande i sin egen avföring när de inte längre orkat stå upp för att till sist dö i sitt eget piss och skit. En del av mig var glad att Larsson var begravd i dungen. Det kändes som att djuren hade fått upprättelse.

Jag hittade en del användbara verktyg, en traktor och en enorm, halvfull dieseltank med handpump. Men resten av hans familj var borta och hans volvojeep syntes inte heller till. De hann kanske dra innan pesten tog dem. Jag letade snabbt genom mangårdsbyggnaden utan att hitta något som var direkt användbart. Ett par gummistövlar i rätt storlek och några videofilmer. Svenska polisfilmer, vad nu det ska vara bra för. Batterier hade de dock gått om så jag la vantarna på dem också.

När jag var klar började solen skina för första gången på en vecka. det betydde att solpanelerna på taket skulle börja ladda upp ackumulatorerna igen. Jag skulle ha lite el. Och kunna lyssna på någon eventuell radiosändning. Av någon anledning fungerar fortfarande internet. En del sidor har givetvis gått ner, men andra finns kvar. Jag har trådlöst nätverk här ute. Eller mobilt bredband eller vad nu heter. Myndigheternas hemsidor gapar tomma. Regeringen har inte hörts av på veckor. Typiskt.

14:20

Två oväntade saker. Två kondensslingor i luften! Någon flyger! Det finns alltså folk där ute! Livs levande människor! Med resurser nog att få upp plan i luften! Vilka är de?

Telefonen ringde! Min mobiltelefon ringde! Ett okänt nummer. Jag hann inte svara! Jag ringde upp men kom inte fram. "Numret du ringt går inte att nå just nu." Vem var det? Vad ville de? Försöker de pejla in mig? Jag måste kamouflera vägen hit så den inte syns!

Inga kommentarer: