20 december 2009

Vattenbrist.


Det har uppstått ett problem som jag inte hade förutsett; Svinkalla vinternätter! Och dagar för den delen. Jag kan inte elda på för mycket i kaminen. Röken kan avslöja positionen för folk och pestisar. Vissa rum håller konstanta minusgrader. Vattnet fryser till is.

Det vatten som finns i badkaren är dåligt. Kan kokas vid behov. Flera plastdunkar har brustit. Vattnet i tunnorna är ett mindre bekymmer då jag räknar med att kunna ta in en tunna i taget och långsamt tina när jag behöver vatten. Inget mer kaffe med andra ord...

Isolera de kvarvarande vattendunkarna så de inte fryser. Jag har några skivor glasfiberisolering och en del träribbor kvar. Jag kan bygga små isoleringsskåp som är tjocka nog att hålla plusgrader. Det räcker för en 25-litersdunk. Och så kan jag helt enkelt alternera dunkar vad det lider och behov uppstår. Det är bäst att det här fungerar för annars blir det plötsligt jävligt jobbigt

Någonstans där ute tycker jag mig höra ylanden. Inte olikt det som Gustav gav ifrån sig. Det är dock för kallt för att någon ska vilja gå ut. Inte ens Elmer vill ut. Han ställde sig på farstutrappen pissade tidigare under dagen och smet sedan snabbt in igen. Mina spår i snön kan avslöja vart jag bor om jag går ut mer. Får avvakta.

Mer rysk radio.

Inga kommentarer: