23 oktober 2009

Gear


I början, när jag skissade på hur fortet skulle se ut och försökte avgöra vad som skulle behövas skaffade jag en mängd böcker om agrikultur, självförsörjning och liknande och lärde mig att odla potatis, lite bär och frukter och en del grönsaker så som ärtor och bönor. Jag skaffade också en jägarexamen, gick med i ett jaktlag och skaffade mig ett jaktarrende. Jag gick också en mängd överlevnadskurser i syfte att klara mig ute i det fria under någon vecka eller så om jag skulle bli strandad någonstans. Och så skaffade jag grejer. Utrustning. Förberedde mig för ett liv utan elektricitet, utan TV och radio och utan vare sig Icabutiker eller Coop.

Många jag talade med var inne på att barrikadera sig i någon livsmedelsbutik om och när samhället gick under. Själv valde jag att inte göra det. varför? Jo, alla jag pratade med skulle göra det och om de gjorde det skulle resten av den vanliga befolkningen också göra det. Och de skulle plundra, slåss,bränna och förstöra. Nej, det gick bort direkt.

Jag delade snabbt in utrustningen i två kategorier: personlig utrustning som används dagligen och stationär utrustning i fortet.

i fortet förvarar jag nu bland annat:

vattenbehållare av olika slag inklusive oljetunnor för att samla regnvatten i,
vattenpumpar och filter,
medicin och sjukvårdsutrustning inklusive antibiotika,
matkonserver och torrmat. Fördelen med konserver är att de innehåller vatten,
en cykelgenerator,
batterier i mängder,
två oljetunnor bensin,
bensingenerator,
ficklampor,
kemljus,
nödraketer,
byggvaror (träbjälkar, plankor, lättbetongblock, tegel, betong,
konstgödsel,
bygg och jordbruksverktyg,
spritkök,
200 liter sprit,
två portabla elspisar,
en handvevad batteriladdare,
kikare,
några hundra kilo kalk (till dasset),
kortvågsradio,
jag har experimenterat med solceller på taket och de fungerar hyggligt,
jod och aktivt kol,
kokkaffe,
läsunderhållning,
hörselskydd,


Det gick ju inte att skaffa allt på en gång, utan det har långsamt byggt upp med åren. under 8 år byggde vi på fortet, långsamt bygge vi upp vad som skulle vara vår retreat. Men nu sitter jag här själv bland konserver och porrtidningar och lyssnar efter överlevande.

Många amerikanska milisgrupper förespråkar halvautomatiska vapen eller militärt surplusmaterial, men det går ju inte att få tag på här i utan här är det jaktvapen som gäller. Så i min personliga utrustning ingår:

60 liters ryggsäck,
två par bra invanda kängor,
två par extra strumpor,
vattenflaskor. En del föredrar så kallade camel backs som rymmer två-tre liter, men jag håller mig till gamla hederliga flaskor.
vattenreningstabletter,
stormstickor,
huvudbonad,
lite olika kartor över närområdet samt en bilatlas,
en kompass,
en ficklampa,
regnställ,
en liten signalspegel,
en sovsäck. Både säck och liggunderlag tar för mycket plats. Liggunderlagen brukar också vara av så dålig kvalitet att det inte lönar sig att ha ett.
en liten kikare,
en kniv,
en liten handyxa,
en värmerock och långkalsonger,
handskar,
frystorkad mat,
matkonserver,
Tikka M/558 jaktgevär med kikarsikte,
Ruger MK III .22 pistol.

Så om jag skulle vara tvungen att sticka så har jag den möjligheten. Men jag vill ingenstans. Jag vill inte röra på mig, jag vill vänta ut oredan.

Inga kommentarer: